Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011
Από μηχανή του πολέμου, κοιτίδα ζωής
Το μεγαλύτερο αεροπλανοφόρο του Βασιλικού Ναυτικού της Αγγλίας, το HMS Ark Royal, παροπλισμένο πλέον, σχεδιάζεται να ποντιστεί, ώστε με τα χρόνια να μετατραπεί σε ύφαλο, όπου οι θαλάσσιοι οργανισμοί θα βρουν καταφύγιο, αλλά και οι δύτες ακόμη έναν υποβρύχιο προορισμό.
Η πρόταση, που κατατέθηκε από το τοπικό συμβούλιο του Ντέβον στη νοτιοδυτική Αγγλία, βρήκε πρόσφορο έδαφος και το αρχικό σχέδιο προβλέπει την πόντιση ενός τμήματος του τεράστιου αεροπλανοφόρου σε απόσταση έξι μιλίων από τη λεγόμενη Αγγλική Ριβιέρα. Το βασικό πρόβλημα που πρέπει να λυθεί προκειμένου να υλοποιηθεί η ιδέα, που ξεκίνησε ως αστείο μέσα σε μια παμπ του Τορμπέι πριν από λίγο καιρό, είναι να ξεπεραστεί ο σκόπελος της εξαγοράς του πλοίου - διαδικασία που βρίσκεται σε καλό δρόμο.
Έσοδα
Η παρέα της παμπ, με τη συνεργασία πολλών φορέων, κατάφερε να δημιουργήσει μια μη κυβερνητική οργάνωση, με το ευφάνταστο όνομα «Ναυαγήστε τον κόσμο», η οποία πρόσφατα κατέθεσε προσφορά για την αγορά του αεροπλανοφόρου, ύψους 4 εκατομμυρίων ευρώ. «Έχουμε κάνει ένα μεγάλο βήμα, αλλά έχουμε ακόμα αρκετό δρόμο μπροστά μας. Όπως και να το δει κάποιος, εκτός από το περιβαλλοντικό όφελος του εγχειρήματος, όλη η περιοχή υπολογίζεται πως θα έχει έσοδα από τον καταδυτικό τουρισμό περίπου 40 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο», αναφέρει ο Μάικλ Μπάιφιλντ, ιδρυτικό μέλος της οργάνωσης.
Το αεροπλανοφόρο, που σχεδιάζεται να ποντιστεί σε βάθος περίπου 10 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας, θα τοποθετηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος για την πρόκληση ατυχήματος και όλα τα τμήματά του να είναι επισκέψιμα από τους δύτες. «Ο πυθμένας της θάλασσας είναι ο ιδανικός τόπος για να ξεκουραστεί το πιο γνωστό μας αεροπλανοφόρο.
Έτσι, δεν θα πάψει να μας εξυπηρετεί και να συντελεί το έργο του ακόμη και βουλιαγμένο. Υπάρχουν προτάσεις για να μετατραπεί σε ελικοδρόμιο, μουσείο ή να πουληθεί για σκραπ. Όμως, η μετατροπή του σε ύφαλο θα βοηθήσει το υποβαθμισμένο περιβάλλον και θα φέρει ένα σταθερό ετήσιο εισόδημα στην περιοχή», σχολιάζει ο ιθύνων νους Μ. Μπάιφιλντ.
Η περιοχή όπου θα «αναπαυτεί» το αεροπλανοφόρο είναι
ένα φυσικό λιμάνι, όπου έχει υπολογιστεί πως πραγματοποιούνται 170 εκατομμύρια ταξίδια με επιβατηγά καραβάκια κάθε χρόνο. Αυτή η έντονη κινητικότητα, σύμφωνα με τους επιστήμονες, επηρεάζει τη θαλάσσια ζωή, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί πως ο πυθμένας σε πολλά σημεία του δεν έχει ίχνος ζωής. Βασικό πρόβλημα είναι η καταστροφή των υφάλων, όπου τα ψάρια και οι υπόλοιποι οργανισμοί βρίσκουν καταφύγιο και τροφή.
Αν τελικά το αεροπλανοφόρο ποντιστεί ολόκληρο και όχι σε κομμάτια, σε μερικά χρόνια θα δημιουργηθεί ένας γιγαντιαίος και σίγουρα φαντασμαγορικός ύφαλος μήκους 711 μέτρων.
Όπως υπολογίζουν οι επιστήμονες, η δημιουργία του τεχνητού υφάλου -πρακτική που έχει ακολουθηθεί σε πολλά μέρη στον κόσμο- θα φέρει ισορροπία στο θαλάσσιο οικοσύστημα και η ζωή στον πυθμένα αυτής της τουριστικής περιοχής θα ανακάμψει.
Βασική προϋπόθεση, όπως τονίζουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στο σχέδιο, είναι να γίνει ένας ολοκληρωμένος καθαρισμός του πλοίου και να απομακρυνθούν τυχόν επικίνδυνες ουσίες από την κατασκευή, ώστε να διασφαλισθεί πλήρως πως δεν θα επιβαρυνθεί το περιβάλλον.
Το καμάρι του Βασιλικού Ναυτικού, όπως χαρακτηρίζουν οι βρετανικές εφημερίδες το αεροπλανοφόρο, δεν είναι το πρώτο πλοίο που θα μετατραπεί σε ύφαλο.
Ο «Σύλλας»
Το 2004, η φρεγάτα με το όνομα «Σύλλας» αγοράστηκε από το Εθνικό Θαλάσσιο Ενυδρείο της Αγγλίας και ποντίστηκε στα ανοιχτά της πόλης Πλίμουθ, στο Ντέβον. Μέσα σε λίγα χρόνια, το κουφάρι του πλοίου απέκτησε ζωή και σήμερα φιλοξενεί πάνω του θαλάσσιες ανεμώνες και ασκίδια, ένα είδος μαλακίων, με βασικό γνώρισμα τα έντονο χρώμα τους. Παράλληλα, οι πληθυσμοί των ψαριών αυξήθηκαν κατακόρυφα, ενώ, από οικονομικής πλευράς, η κίνηση αυτή βοήθησε κατά πολύ στην ανάκαμψη της περιοχής, καθώς το Πλίμουθ έγινε ένας από τους κορυφαίους καταδυτικούς προορισμούς της χώρας. Η μετατροπή παροπλισμένων πλοίων σε τεχνητούς υφάλους είναι μια πρακτική που ακολουθείται κατά κόρον σε πολλές περιοχές στον κόσμο, που είτε θέλουν να μπουν στη λίστα με τους καταδυτικούς προορισμούς, είτε να ξαναδώσουν ζωή στον πυθμένα τους. Σε Αυστραλία, Καναδά και Νέα Ζηλανδία δεκάδες πλοία έχουν ποντιστεί, βοηθώντας στην ανάκαμψη του περιβάλλοντος, αλλά και του τουρισμού.
Της Αναστασίας Σιμιτσιάδη
πηγη http://www.real.gr/DefaultArthro.aspx?page=arthro&id=96401&catID=5
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου